Når bæredygtig produktion ikke er bæredygtig

Plastik pellets til genbrug Foto Plastic Change Lisbeth Engbo
Plastik pellets til genbrug. Foto: Plastic Change, Lisbeth Engbo.

Mange forbrugere er tiltrukket af bæredygtighed. Derfor er det også attraktivt for producenterne, at kunne kalde deres produkter for bæredygtige. Men det kan blive et spørgsmål om at sætte krydser i et skema, og metoderne kan være forkerte, mener Claus Mølgaard. Han mener fx, at det kan være mere bæredygtigt, at man brænder plast frem for at genanvende det.

Bæredygtighed er er ikke bare et plusord, som man kan bruge frit i sin markedsføring, fortæller Claus Mølgaard. Den holdning kan man læse mere om hos Forbrugermanden, der beskriver de krav man må leve op til, når man bruger det positivt ladede begreb.

Medvirkende

Fotograf Morten Pora.

Claus Mølgaard er uddannet værktøjsmager, civilingeniør, og har en ph.d.-grad, som han fik med afhandlingen “Environmental analysis of disposal of plastics waste”. Han har en konsulentvirksomhed, hvor han hjælper møbeldesigner og -fabrikker med de tekniske aspekter ved udviklingen af møbler. Han er formand for Snedkernes Efterårsudstilling og medlem af Designrådet. Desuden er han honorary professor på Die Staatliche Hochschule für Gestaltung (HFG) i Karlsruhe.