Rasmus Fenhann arbejder alene på sit værksted, hvor han laver møbler af høj kvalitet. De skal både have en høj kunstnerisk værdi, være funktionelle, og så skal det håndværksmæssige være på plads. De krav han stiller til det håndværksmæssige er også kommet fra hans studier i Japan, hvor han har set, hvor høj en kvalitet, man kan have i snedkerarbejde. Det japanske har præget hans arbejde. Ikke som kopi, men som en inspiration. De danske traditioner er også noget, der betyder meget for ham.
Matematik til at skabe harmoni
Andres håndværk kan give en ideer til, hvordan man kan arbejde, men Rasmus Fenhann finder det også i matematikken. Eller man skulle måske sige matematikken i naturen. Der er strukturer i naturen, der kan udtrykkes matematisk, og de kan både være harmoniske og have nogle egenskaber som styrke. Det kan være en mulighed for at lave noget, der er harmonisk, og hvor man kan lave noget meget tyndt og fint, der alligevel er stærkt. Andre strukturer er bare harmoniske, og har man gået på en strand, så vil måske have oplevet noget af det, som Rasmus Fenhann arbejder med.
Der kan være meget spild i møbelproduktion, og Rasmus Fenhann lægger vægt på, hvordan det kan genbruges. Verdens skove er truet, så hvordan kan man arbejde på bærdygtigt? Det har han et bud på.
Hør også Rasmus Fenhann fortælle om hans bidrag til Snedkernes Efterårsudstilling 2020.
Medvirkende
Rasmus Fenhann er uddannet møbelsnedker i 1996 og møbeldesigner fra Danmarks Designskole i 2003. Han har blandt mange priser modtaget Kunsthåndværkerprisen i 2004, Finn Juhl Prisen i 2016 og Wegner Prisen i 2020.
Hans møbler kan man finde i Galerie Maria Wettergren i Paris, men man kan også se eksempler på Rasmus Fenhanns arbejde på hans hjemmeside.